Η πολύ χαμηλή αυτοπεποίθηση δεν ανταποκρίνεται σε ρεαλιστικά κριτήρια και μας δημιουργεί πρόβλημα στη ζωή μας αλλά και στην ψυχολογική μας διάθεση. Δες εδώ πέντε τρόπους, που θα σε βοηθήσουν να ανεβάσεις την αυτοπεποίθησή σου και σου εγγυούμαστε ότι θα νιώσεις άλλος άνθρωπος!
Κλείσε τα μάτια και θυμήσου έστω μια στιγμή στο παρελθόν, όπου ένιωσες ότι τα κατάφερες παρά τις δυσκολίες ή ότι σκέψου κάτι που γενικότερα έχει ταλέντο σ’αυτό. Νιώσε το συναίσθημα αυτό της ικανοποίησης ότι τα κατάφερες! Λίγο πριν κορυφωθεί το συναίσθημα σου πίεσε τον αντίχειρα και και το μεσαίο δάκτυλο του δεξιού σου χεριού. Σύμφωνα με την νευρολογία, η τεχνική αυτή ονομάζεται «άγκυρα». Αρχίζοντας με ένα ουδέτερο ερέθισμα (την αίσθηση πίεσης ανάμεσα στα δύο δάκτυλα) συνδέουμε θετικές εσωτερικές καταστάσεις με αυτό έτσι ώστε αυτές να επανέρχονται κάθε φορά που πιέζουμε τα δύο δάχτυλα. Είναι σημαντικό να προσθέσεις στην άγκυρα σου αυτή όσες πιο πολλές θετικές καταστάσεις μπορείς να σκεφτείς. Για παράδειγμα θυμήσου στιγμές στο παρελθόν που ένιωσες δυνατός, ευτυχής ,αισιόδοξος ή ικανός. Επανέλαβε τη διαδικασία με κάθε μία από αυτές τις εσωτερικές καταστάσεις.
Δοκίμασε να κάνεις πράγματα για τα οποία πριν αισθανόσουν ανασφαλής. Για παράδειγμα,
Πες τη γνώμη σου, συμμετείχε σε μια ομαδική συζήτηση! Πολλοί άνθρωποι διστάζουν να μιλήσουν όταν βρίσκονται με πολλούς ανθρώπους από φόβο ότι οι άλλοι θα τους κρίνουν αρνητικά. Αυτό τις περισσότερες φορές δεν ισχύει. Δοκίμασε να πεις τη γνώμη σου και θα διαπιστώσεις ότι οι άλλοι ίσως αντιδράσουν πολύ πιο θετικά απ’όσο νόμιζες. Σε τελική ανάλυση, μπορεί και οι γύρω σου να έχουν αντίστοιχους φόβους.
Κάθισε στην τάξη στο πρώτο θρανίο! Έχεις παρατηρήσει πως εκτός από τα σχολεία και σε πολλές άλλες περιπτώσεις (γραφεία και κοινωνικές συγκεντρώσεις) οι άνθρωποι μαζεύονται στο πίσω μέρος του χώρου; Επιλέγοντας να καθίσεις στην πρώτη σειρά , προκαλείς αυτόν τον παράλογο φόβο που σπρώχνει τους άλλους προς τα πίσω και χτίζεις την αυτοπεποίθηση σου.
Άλλαξε τη στάση του σώματος σου. Ο τρόπος που στέκεσαι και περιφέρεις το σώμα σου μπορεί να αλλάξει στιγμιαία τον τρόπο που νιώθεις. Σίγουρα έχεις παρατηρήσει από τους γύρω σου πόσο σημαντική είναι η γλώσσα του σώματος. Άνθρωποι που κάθονται με σκυφτούς ώμους και έχουν μειωμένη οπτική επαφή με το συνομιλητή μπορεί να αποπνέουν έλλειψη αυτοπεποίθησης. Δοκίμασε να ισιώσεις το σώμα σου, να κρατήσεις το κεφάλι ψηλά και να διατηρήσεις οπτική επαφή. Κάνε στον εαυτό σου την εξής ερώτηση; Ποιά θα ήταν η στάση του σώματος μου εάν είχα υψηλή αυτοπεποίθηση;
Αποδεσμεύσου από το ‘τέλειο’! Το ‘τέλειο’ είναι εχθρός της αυτοπεποίθησης και επίσης δεν υπάρχει! Το να θέτεις υπερβολικά υψηλά κριτήρια ή στόχους συνήθως είναι ένας καλός τρόπος να νιώσεις απογοήτευση. Κάτι τέτοιο συνήθως μειώνει την εμπιστοσύνη στον εαυτό μας και στις δυνατότητές μας. Το να έχεις πραγματική αυτοπεποίθηση δεν σημαίνει ότι ‘κάνεις κάτι τέλεια’, ή ακόμα χειρότερα ότι ‘τα κάνεις όλα τέλεια’ συνήθως σημαίνει ότι επιλέγεις να ‘κάνεις κάτι’ προσπαθείς και πιστεύεις στον εαυτό σου, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα που μπορεί να προκύψει. Σε τελική ανάλυση, η έννοια στην πραγματικότητα δεν υπάρχει! Υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί τρόποι και δρόμοι και δεν οδηγούν πάντα εκεί που θέλουμε! Απλώς μπορεί την δεδομένη στιγμή, για το δεδομένο πρόβλημα να επιλέξαμε το λάθος δρόμο!
H αυτοπεποίθηση (και η βελτίωσή της) έχει άμεση σχέση με την ενθάρρυνση και την αποδοχή. Γι΄αυτό λοιπόν απέφευγε ανθρώπους ή καταστάσεις που σου δημιουργούν αμφιβολίες για τον εαυτό σου, τις πράξεις σου και τις δυνατότητές σου ή ακόμα χειρότερα σε υποτιμούν π.χ. με αρνητική κριτική ή έμφαση στα ‘λάθη’ κτλ. Κάποιες φορές αυτό πιθανόν να το κάνεις και εσύ στον εαυτό σου. Μάθε να είσαι λιγότερο αυστηρή με τον εαυτό σου και να μην τον επικρίνεις με το παραμικρό. Συνήθως είναι θέμα προσπάθειας και εξάσκησης.
Η επιλογή είναι δική σου!